2 september 2019

Marianne Design Mandala stempelkaarten + Nuvo Shimmer Powders


Afgelopen zaterdag gaf ik 
bij Gerda's Hobbyshop te Putten 
een leuke Make & Take
 met de Mandala stempels 
van Marianne Design 
i.c.m. de Nuvo Shimmer Powders.

In mijn vorige blogpost liet ik alleen 
 de onbewerkte afbeeldingen zien, 
vandaag laat ik ze als kaarten zien.




Hieronder nog een voorbeeld, 
alleen heb ik deze nog niet verwerkt tot een kaart.


De nieuwe bladeren stempels die Tiny Harts 
heeft ontworpen voor Marianne Design 
vond ik echter ook heel tof 
 en dus wilde ik ook daarmee spelen!
Zie de kaart hieronder.

Eerst met goudkleurig embossingpoeder, 
daarna met de Shimmer Powders bewerkt.
Vind 'm super geworden!



En omdat ik toch de poeders op tafel had staan, 
kon ik het niet nalaten om er ook wat diecut bloemen 
mee te bewerken voor in mijn Art Journal.

Ook dit zijn snijmallen van Marianne Design.


Als je het poeder eerst mengt met wat water 
en dit opbrengt met een penseel, 
is het net als aquarelleren.
Zie foto hieronder, de bovenste bloem.

Maar als je het poeder eerst strooit
 en daarna sprayt met water,
 tja, dan krijg je het effect zoals te zien is 
 op de foto hieronder met de onderste bloem.





Heel leuk spul om mee te werken.
Wel zijn er wat tips die ik wil meegeven 
aan iedereen die dit wil gaan proberen.

Tip 1

Gebruik een Craftsheet of 
werk op een werkoppervlak 
dat je goed kunt afnemen 
en waar de kleurpigmenten 
niet in kunnen trekken.

Tip 2

Gebruik een sprayflacon met een fijne verstuiver
bijv. die van Ranger Tim Holz.

Tip 3

Nooit knijpen in de flesjes met de poeders!!
Houdt gewoon het flesje voorzichtig op z'n kop 
en tik dan voorzichtig op de achterkant van het flesje.

Tip 4

Als je meer houdt van gecontroleerd kleur aanbrengen, 
dan is het misschien beter om het eerst met water te mengen 
en dit vervolgens met een penseel te gebruiken.
Het leukste en meest speelse effect krijg je echter als je 
 het poeder eerst strooit op je papier
 en vervolgens nat sprayt.
Alleen weet je van tevoren dan niet hoe 
het eindresultaat er precies uit komt te zien, 
maar dat is ook wel weer spannend!

Tip 5 

Gebruik aquarelpapier of mixed media papier!
In elk geval papier dat bestand is tegen veel water.

Tip 6

Maak na het sprayen van het poeder 
en het eventueel droogmaken met een heattool 
je werkblad eerst schoon voordat je het verwerkt op 
een kaart of in je Art Journal.
Met het blote oog is het bijna niet te zien, 
maar elk korreltje poeder dat naast het papier 
terecht komt zal zorgen voor een heuse kleurexplosie!
Door het natsprayen komt er ALTIJD iets poeder 
naast je papier terecht!

Tip 7 

Je kunt een heattool gebruiken, 
maar ik vind zelf dat je het mooiste resultaat krijgt 
als je het papier eerst opspant met washitape of mallentape 
of een ander low tack tape op je werkmatje voordat je met het poeder 
en de sprayflacon helemaal los gaat.
Vervolgens gewoon laten opdrogen.

Tip 8

 Zelf hou ik altijd wat keukenpapier bij de hand, 
zodra ik dan ga sprayen
 en het van mijn afbeelding begint af te druipen, 
kan ik het meteen boven mijn keukenpapier houden.
Als je tissuepapier hebt, houd dat er dan onder.
Dan heb je meteen een leuke achtergrond
wat je weer voor een ander project of in je Art Journal kunt gebruiken.

Tip 9 

Ook na het natsprayen kan de kleur soms nog afgeven.
Een fixatiespray kan dan helpen dit tegen te gaan.
Dit is een fixatiespray die gebruikt wordt bijv. met Pastelkrijtjes 
of met bijv. Panpastels.

Tip 10

Check regelmatig je handen of ze schoon zijn!!
Het zou zonde zijn als je nog wat poeder aan je handen hebt zitten 
en er ongewild ergens kleur op terecht komt.
Dit weet ik uit eigen ervaring.


Groetjes,

Marjolein

1 opmerking: