19 oktober 2012

Mijn allereerste materialen....een soort van introductie


Doordat ik mijn hobby van kaarten maken ooit begonnen ben met 3D knippen, borduren en embossen,
heb ik in het begin eigenlijk alleen maar gewerkt met pincetschaartjes, 3D lijm en een lang pincet met een kromme punt, snijmes, prikpen, vouwbeen.embossingtools en natuurlijk een snijmat.
Basiskarton, 3D plaatjes ( natuurlijk veel te veel, maar alles is ook zo leuk, handig, schattig enz.)
So far so good!
Want dit zijn geen mega grote investeringen 
en kunnen altijd ergens binnen handbereik neergelegd worden.

*
Later kwamen daar Aleene's quick dry Tacky Glue, Cuttlebug, stansjes en embossingfolders bij.
Maar ook één van de grote 'must haves' namelijk designpapier!
En daar hebben wij kaartenmaaksters/ers natuurlijk nooit genoeg van!
*
Inmiddels is mijn verzameling uitgegroeid tot een collectie waar 
een gemiddelde student haar hele woning mee kan behangen.
Na vele bewonderende blikken te hebben geworpen op diverse paperpads,
gekwijld te hebben bij merken als Pion en Maja,
kan ik zo nu en dan na een emotioneel hartverscheurend afscheid dan toch
eindelijk de schaar of het snijmes zetten in al dat prachtige papier.
Maar geloof me, dit vereist wel enige moed! ha, ha. 
Ik geloof dat Bev Rochester haar 
mooie papier soms 'aait'!
Als het project wat ik ermee gemaakt heb, geslaagd is
vind ik dit geen probleem en heiligt het doel de middelen.
Maar als het project tegenvalt, vind ik het vaak wel zonde van het papier!
Niet van mijn inspanningen, want als je nooit iets probeert, 
kun je ook nooit iets nieuws ontdekken!

*
Toen ik een paar jaar terug voor het eerst een speciaalzaak in het midden van het land bezocht
 en vol enthousiasme en zonder enige moeite mijn mandje vol legde, kwam de eigenaresse naar me toe.
Ze bekeek de inhoud van mijn mandje, begon breed te lachen en sprak de legendarische woorden:
"Jij bent een echte verzamelaarster!"
Deze woorden bleken profetisch, ha, ha.

*
Wist ik veel dat onder hobbyisten verschillende 'etiketjes' bestonden!
Inmiddels ben ik een paar jaar bezig en ik moet toegeven dat ze met haar 
mensenkennis dit goed had gezien.
Aan de andere kant zijn er denk ik maar weinig hobbyisten die niet verzamelen, ha, ha.

*
Ik zelf ben altijd op zoek naar 'nieuw' materiaal.
Mijn docent tekenen van de middelbare school probeerde ons 
altijd 'out of the box' te leren kijken  naar verschillende materialen.
Door op deze manier om je heen te kijken, zijn de mogelijkheden werkelijk onbegrensd en krijgen alledaagse materialen een nieuw einddoel ergens op een creatief project.

Het mooie daarvan is dat je niet alleen maar beperkt blijft tot de standaard spullen (schaar,
lijm, papier etc.)  maar ook dat je materiaal probeert te gebruiken dat eigenlijk voor iets heel anders wordt gebruikt. Bijv. isolatietape, jute, schelpen, kledinglabels etc.

*
Een mooie bijkomstigheid is dat je op deze manier ook naar mensen kunt kijken.
Dat is heel verfrissend en verrassend, ha, ha.
Het hobbyen is niet alleen maar een manier om ons creatievelingen van de straat te houden, 
maar is tevens een manier om therapie overbodig te maken
( of het moet een afkicktherapie zijn voor je hobbyverslaving. :-))

*
Tijdens het hobbyen kun je denken, relativeren, ontspannen, je kunt het samen doen of alleen.
Het kan je motiveren en inspireren. 
En het is een prima ontlading om even uit je dagelijkse sleur van werken, gezin, school, vrijwilligersbezigheden etc. te stappen.
Mij geeft het vaak ook een stukje voldoening!

Tot zover mijn hobby filosofie.

Marjolein 






1 opmerking:

  1. Je maakt niet alleen de prachtigste kaarten, je schrijft ook nog eens heel leuk! Dankjewel voor dit vermakelijke stukje.
    Groet vanuit de Luttekepoortstraat :-)

    BeantwoordenVerwijderen